Tintec Part 2

Posted: Friday, August 5, 2011 by Faiz Idris in
0

Welcome back ya..haa masa dah sampai kat KB tu aku dapat tahu yang program anak angkat kat Kg Sireh tak jadi. Alangkah hibanya hati masa tu. Tapi nak wat camana dah kan pembatalan pada saat akhir. Kalau jadi itulah keluarga angkat pertama aku. Then kami ditempatkan kan di bangunan Yayasan Nik Yahya kalau tak silap. Bangunan ni terletak betul-betul tengah Bandar. Kalau aku berdiri depan bilik aku di utara aku nampak Billion. Di barat laut aku nampak KB Mall manakala di barat daya aku Nampak jambatan yang menyeberangi Sungai Kelantan.

Kami bermalam dari 24 hingga 26hb. Di sini semua peserta Tintec berkumpul semula. Kemudian kamu dipecahkan kepada beberapa kumpulan. Aku budak Pasir Mas 1. Kami diberi tugas wat survey di Kg Sireh. Pada malam pertama?? Haha ayat xleh blah. Malam tu ada dikir barat kat Kg Sireh. Walaupun hujan renyai-renyai membasahi bumi tapi kami tetap teguh disini. Salah satu kesenian Kelantan yang tak luput dek zaman. Anak-anak muda juga join skali jadi awak-awak. Paluan gendang memang memikat telinga yang mendengar. Lepas tu orang kampung jemput budak UTM nyanyi skit. Kami apalagi jerit nama meklin.hahaa cuak die sekejap, siap nyorok belakang anis lagi.hahahaha selesai dikir barat kami pulang ke asrama la boleh dikatakan.

Next day kami mulakan perbincangan untuk buat survey. Seingat aku kami dapat bahagian lestari kampong. Apa tu?? Makna dia mengekalkan sesuatu yang ada supaya tak dipupuskan. Kiranya mengekalkan suasana kampong di kawasan bandar. Dah siap buat bincang tu, pada petang hari kami pergi ronda-ronda di kawasan sekitar Kg Sireh. Aku satu grup dengan Dafi, Yun, Halim & Mek Lin. Kami pusing di jalan yang sepatutnya. Dalam perjalanan tu kami Nampak ada macam kertas luahan perasaan kepada insan yang bernama Anies..hahaha entahla famous lak nama ni kat Kelate nih..kih2…ingat ada satu je rupa-rupanya ada banyak lagi.memang luahan perasaan benar tuh. Mungkin ni salah satu cara nak marah kawan kan. Style jugak seyh..haha habis je ronda kami pegi pekena mee rebus..Bleh tahan kaw jugak..memey kenyang la..nak2 Mek Lin yang belanja.hahaha sedap!!! Thanks Mek Lin…

Malam tu sekadar lepak-lepak saja. Lupe lak group yang lain tu ada yang pergi Tadika Attack dan pergi gotong royong kat sekitar Kg Sireh. Esoknya bermula la survey…rumah pertama kami pergi ialah kedai runcit biasa..tanya lah apa yang patut..aku sekadar tengok je.hehe rumah kedua pula mantap sikit. Dia ni owner perusahaan batik. Memang banyak batik yang dapat dia buat. Kalau sebulan ada la dalam 900. Mantap woo… yela kan batik bukannya murah..then rumah last ni kami pergi Rumah Mama. Sebenarnya aku tak ingat nama dia Puan ni. Dia ni dah ibu tunggal. Tapi nasib baik anak semua dah besar-besar. Dia sempat hidang kuih tepung pelita. Kuih ni manis tapi rasanya memang sedap. Rugi tak try.hehe banyak la kami berbual dengan Puan ni. Siap bagi nasihat lagi tapi rugi laa tak sempat bergambar dengan dia pun.hadoiii!!

Petang tu pula kami pergi ke Rantau Panjang buat kali kedua. Masa ni borong abis lagi satu kali. Aku beli jersi Man U, Kelate dan Malaysia. Borong-borong…haha best masa ni dapat jalan dengan budak-budak ni..nak2 budak kecik uh..hahaa =P…. malam tu ada bbq..best2 sambil bbq dapat la borak dengan geng-geng KBS yang lain..macam-macam la cite yang kuar..lepak dengan maize & kak long..seronok..

Lepas bbq aku lepak dgn budak-budak ni kat atas main kad..hahaha sampai pukul berape ntah..sape yang kalah kena junjung bantal..aku la paling banyak rekod 4 kilo..hahaha tapi kali ke 4 tuh aku blah..mana sanggup seyh..ahaha tapi memang gelak abis malam tu.. Last day, tak ada apa sangat..sekadar kemas-kemas apa yang patut..then kami berkumpul di dataran dekat dengan Tesco untuk majlis penutup...memang lain warna air Sg. Kelantan. Warna macam Tea beng..memang kawww baik punya..kalau pergi cedok pastu tambah ais memang jadi real ah..hahaa

Habis je majlis kami berangkat pulang…aku macam biasa la masuk Bas C..dalam perjalanan tuh sempatlah borak-borak sebelum terlelap..hehe kami berhenti rehat di Kuala Berang..Prof baik hati siap belanja ais-krim dgn burger lagi..haha aku berpakat dgn anis amik 2 burger sorang..menjadi beb..hahaha kebetulan pula Bas A rosak sambil nak tunggu bantuan sampai kami main kad dalam bas..memang happy gila la..bila semua dah okay, kami bertolak pulang ke UTM dengan selamat……..

Tamat dah boh!!! Next time ada program macam ni lagi aku nak join!!! Okay itu saja yang dapat aku tulis..Wasalam….

0 comments: