Datang & Pergi

Posted: Friday, December 7, 2012 by Faiz Idris in
0


Perasaan tu datang lagi
Kali ni menusuk jiwa ini
Perit, tatkala ia menjengah diri ni
Aku meniliti diri ni..apakah yang harus aku lakukan
Melayang-layang di minda..

Setiap kali ia menjengah aku terasa perit
Perit yang dialami tak mampu diucapkan kata-kata
Kerna itu aku lebih suka intepertasi dalam bentuk penulisan

Ia mungkin lumrah manusia
Sebagai mana yang dialami mereka yang lumpuh dipertengahan jalan
Aku mencari-cari dimana jalan keluar
Meniliti susur-susur yang dilalui
Susur yang bercabang
Di kanan jalan dipenuhi bunga-bunga yang mekar
Di kiri dihutani duri yang menajam
Tajamnya mampu menguris apa saja yang melaluinya

Aku memikir jalan mana yang harus dilalui
Jalan yang perit atau jalan yang bahagia
Relung masa kian perlahan
Meniliti serta memerhati

Andai itu takdirnya
Aku menyerah kepada-Nya
Sebaik-baik penyerahan
Sesungguhnya Dia Maha Bijaksana dalam setiap perancangan
Jangan disalahkan takdir
Tapi salahkan diri sendiri yang menyalahkan takdir

Ku tatap ke langit
Ya, begitu indah ciptaan-Nya
Walau di mana kita berada kita tetap di bawah langit yang sama
Penentuan yang dibuat aku harungi dengan tabah
Biarlah yang lepas berlalu pergi
Menjadi memori kemudian hari
Jalan yang kini aku tempuhi
Tempuhi dengan sepenuh hati
Jalan yang mana? Aku dan Pencipta saja yang mengetahui

Perasaan itu datang dan pergi bagai angin berlalu pergi.

0 comments: