Menjelma Syawal.

Posted: Thursday, August 15, 2013 by Faiz Idris in
0

Syawal telah menjelma. Syukur ke hadrat Ilahi masih bernyawa. Umat Islam di serata dunia khususnya di Malaysia menyambut ketibaan Syawal dengan riang dan gembira. Ini kisah Aidilfitri ku.

Tiga hari sebelum raya, aku tiba di kampung halaman. Bertemu ibu dan bapa serta sanak saudara. Namun ada juga yang telah pulang ke kampung mertua. Biasalah hidup berkeluarga ada giliran untuk beraya. Itu mesti sepakat. Ya, sepakat membawa berkat.

Sehari sebelum raya, seluruh kaum keluargaku berkumpul di rumah tok untuk menyiapkan juadah untuk Aidilfitri. Kuih muih siap sudah. Semuanya siap dibeli. Mudah dan cepat. Hehe. Tapi yang tradisi jangan dilupakan. Antaranya ketupat, tapai, kuah kacang dan lain-lain lagi.

Tok memang handal buat tapai. Aku ni nak kata hantu tapai pun tidak tapi tu fevereto kot. Feel dia lain macam kalau pekena tapai ni. Eh? Hoho. Kami lima beradik, menolong mereka menyiapkan juadah ini. Buat tapai banyak pantang larang. Aku pun tak berapa tahu sangat. Adalah tu.

Aidilfitri tiba. Suasana meriah di masjid yang mana mereka berkumpul untuk solat sunat hari raya. Usai solat sunat, khutbah jangan dilupakan. Kemudian bersalam-salaman sesama mereka. Ampun dan maaf dipinta.

Dah cukup aku bermadah kata. Nak tulis power berbunga-bunga bukan bidang aku nih. Okay, esoknya kami sekeluarga berkelah di Teluk Gorek. Pemandangan cantik. Pantai pun sesuai untuk mereka yang mempunyai anak kecil. Ya, sungguh meriah. Orang lain pun pikir macam kita jugak. Istirehat bersama keluarga serta sanak saudara.

Itu saja. Ada lagi nak ditulis tapi malas nak mengukir. Biar gambar yang berbicara. *muka kasi troll sikit*





“Nothing is ever really lost to us as long as we remember it.” 

0 comments: